Ik gadu 18. novembra vakarā cilvēkus Vecrīgā pārsteidz milzīga lāpu
ugunsstraume, kas cauri Vecrīgai plūst līdz Brīvības piemineklim. Daudzi
pēc tam steidz izzināt, kas tas par pasākumu, kurā arī pašiem būtu
gribējies piedalīties, ja vien būtu zinājuši. Oficiāli izplatītajās 18.
novembra svētku programmās šāda pasākuma nav. Tas ir Nacionālās
apvienības rīkotais 18. novembra lāpu gājiens, kas šogad pulcēja rekordlielu dalībnieku skaitu – vairāk nekā 12 tūkstošus.
Lāpu gājiena tradīcija aizsākās 2003. gada 18. novembrī kā jauniešu
apvienības “Visu Latvijai!” veltījums Latvijas valstij tās dibināšanas
gadadienā. Katru gadu gājiens pulcē aizvien vairāk dalībnieku, pamazām
kļūstot par emocionāli saviļņojošāko un vērienīgāko 18. novembra svētku
tradīciju. Gājiena mērķis ir pateikties Latvijas valsts dibinātājiem un
brīvības cīnītājiem, kuru ticība latviešu tautas nākotnei un nestie
upuri deva iespēju latviešiem būt starp tām retajām pasaules tautām,
kurām ir sava valsts. Par vienu no pasākuma tradīcijām ir kļuvis
pulcēšanās vietā – pie Kārļa Ulmaņa pieminekļa – kopā skandināts sauklis
“Mēs esam latvieši!”
Tieši pēdējais ir satraucis sociālantropologu Klāvu Sedlenieku, kurš
21. novembrī ziņu aģentūrai LETA pauda, ka “šādi gājieni vienmēr ir
draudīgi un agresīvi. Tas tomēr notika naktī, ar uguni rokā un
saucieniem “Mēs esam latvieši””. (“Lielo atbalstu lāpu gājienam skaidro ar apdraudētības sajūtu”,
TVNET.) Zinot Sedlenieka uzskatus, piemēram, Satversmes preambulas
projektā ietvertos nacionālas valsts principus nodēvējot par
“pirmsholokausta laikmeta domāšanu”, nepārsteidz viņa nepatika pret šādu
latviešu kopības izjūtas demonstrāciju. Sedleniekam un viņa kreisi
liberālajiem domubiedriem (Kažoka, Procevska, Melbiksis u. c.) jebkas,
kas stiprina latviešu nacionālo pašapziņu, būs “draudīgs”, “agresīvs”,
“21. gadsimtam neatbilstošs”.
Tā vien šķiet, ka šie kungi un dāmas paši ir aizkavējušies kaut kur
1968. gadā, jo 21. gadsimta sākumam tieši raksturīga nacionālisma
atdzimšana visā Eiropā, par ko tādu satraukumu pauž kreisi liberālā
elite ne tikai Latvijā, bet arī citur Eiropā (van Rompeja un Barozu
nesenie domu graudi vien ir ko vērti). Eiropas tautu nacionālā
identitāte ir lielākais drauds viņu sapņiem par vienotu Eiropas
federāciju un atbilstošu “eiropiešu identitāti”, kurā vairs nebūtu
vietas ne latviešu, ne franču, vāciešu vai itāļu savdabībai.
Sedlenieka ieskatos tādi pasākumi kā 18. novembra lāpu gājiens
“norāda uz uzvilktību sabiedrības noskaņojumā un uzkurinātu
apdraudētības izjūtu”. Piedaloties visos 18. novembra lāpu gājienos jau
kopš 2003. gada, gan ir grūti ko tādu saskatīt, tieši pretēji – lāpu
gājienā ir jūtama izteikta pašlepnuma un, jā, pat miera sajūta. Tieši
tas ir ļāvis gājienā katru gadu pulcēt arvien vairāk dalībnieku –
informācija par to izplatās “no mutes mutē” bez īpašas ārējās reklāmas…
Tie, kas ir gājuši vienu reizi, piedalās arī turpmāk un vēl uzaicina
draugus. Ja taisnība būtu Sedleniekam – ka gājienu pulcina
“apdraudētības sajūta” – tad viskuplāk apmeklētiem būtu bijis jābūt
2008., 2009. un 2012. gada gājieniem, kad attiecīgi visasāk izpaudās
ekonomiskā krīze un bija noticis divvalodības referendums.
Vēl ne tik sen Sedleniekam līdzīgi “pētnieki” centās sabiedrībai
iepotēt domu, ka “lāpu gājienos iet tikai fašisti”. Šogad 11. novembrī
visā Latvijā notika plaši apmeklēti lāpu gājieni, no kuriem daudzus
rīkoja Aizsardzības ministrijai pakļautas struktūras un vietējās
pašvaldības. 18. novembra lāpu gājiens Rīgā ir kā grandiozs “patriotu
nedēļas” noslēgums. Nemaz nešaubos, ka nākamgad gājiens izdosies vēl
iespaidīgāks. Par spīti visādiem sedleniekiem, tas ir un būs pasākums,
kas latviskā, pozitīvu emociju pilnā gaisotnē pulcē tūkstošiem jauniešu
un ģimeņu.
raksts publicēts "Latvijas Avīzes" 2013.12.06. numurā (3.lpp)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru